Wielkości skalarne i wektorowe
kurs

Wektory i działania na nich



Michał porusza się, przemieszcza się w przestrzeni. Idzie z domu po linii prostej do kolegi Łukasza, a potem do Marcina. Wędrówka wygląda jak na poniższym rysunku.



Jest zupełnie naturalne, że trasę Michała zaznaczyliśmy jako strzałkę. Kodujemy w ten sposób trzy informacje: jak długa była trasa, w jakim kierunku szedł Michał i w którą stronę (tu: od swego domu do Łukasza, a nie odwrotnie). Mówiąc inaczej zakodowany mamy punkt startowy i docelowy wędrówki Michała. Taki geometryczny obiekt, który ma swą długość, kierunek i zwrot nazwiemy wektorem (vector (łac) – przewoźnik). Wiele wielkości fizycznych ma taki charakter – mają one długość (wartość), kierunek i zwrot. W trakcie nauki fizyki poznamy takie wektorowe wielkości. Prototypem, ojcem i matką wszystkich wektorów jest wektor przemieszczenia. Taki właśnie wektor (a nawet dwa) pokazany jest na rysunku. Łączy on początkowy i końcowy punkt wędrówki Michała.
Czy jest jakaś porządna definicja wektora? W matematyce jest kilka definicji (w zależności od kontekstu, w którym się pojawiają ), ale wszystkie są trudne. Nam wystarczy informacja, że wektor jest uporządkowanym odcinkiem (strzałką), charakteryzującym się długością (wartością), kierunkiem i zwrotem wyznaczonym przez owo uporządkowanie, pozwalające wyróżnić początek i koniec wektora oznaczony grotem. Wektory będę oznaczał tu za pomocą strzałek nad literami np. długość wektora lub po prostu . Czasami w rysunkach będę oznaczał wektory za pomocą pogrubienia np. .

Dalsza część kursu dostępna
dla użytkowników premium

Subskrypcja premium miesięczna

Automatyczna comiesięczna płatność nadająca użytkownikowi dostęp do wszystkich materiałów edukacyjnych w portalu SOFIZMAT.

Płatność kartą.
Autoodnawialność można w każdej chwili wyłączyć.

10 zł

Dostęp premium na miesiąc

Jednorazowa płatność nadająca użytkownikowi dostęp do wszystkich materiałów edukacyjnych w portalu SOFIZMAT przez 1 miesiąc.

Wszystkie metody płatności:
szybki przelew, BLIK, karta, Google Pay.

15 zł

Dostęp premium na 3 miesiące

Jednorazowa płatność nadająca użytkownikowi dostęp do wszystkich materiałów edukacyjnych w portalu SOFIZMAT przez 3 miesiące.

Wszystkie metody płatności:
szybki przelew, BLIK, karta, Google Pay.

25 zł

Szybka i bezpieczna płatność za pomocą PayU.
Wszystkie podane ceny są cenami brutto.

  • Tysiące kursów, zadań oraz quizów z matematyki i fizyki stworzonych przez ekspertów
  • Podzielone tematycznie i ułożone tak, by zwiększyć efektywność uczenia się
  • Pełny i wygodny dostęp z dowolnego urządzenia, komputera, tabletu lub komórki
  • Najtańszy i najefektywniejszy sposób przygotowania się do matury
  • Brak reklam i jakichkolwiek ukrytych kosztów

Chcesz otrzymać fakturę? Napisz na: .

Materiały zamieszczone w portalu SOFIZMAT podlegają ochronie prawnej na podstawie przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Bez zgody właścicieli zabronione jest m.in. ich kopiowanie, przedruk oraz udostępnianie w całości, jak i w części.

Strona używa plików cookies. Pozostając tutaj zgadzasz się na ich wykorzystywanie. Zmian możesz dokonać w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej.
Polityka prywatności | Polityka cookies